مقام ارشد طالبان: آمریکا در مذاکرات دوحه خواستار حفظ یک پایگاه نظامی در افغانستان بود

شهاب‌الدین دلاور، عضو هیئت مذاکره‌کننده طالبان در مذاکرات دوحه، می‌گوید مقام‌های آمریکایی در جریان این مذاکرات خواستار واگذاری یک پایگاه نظامی در افغانستان بودند؛ ادعایی که هم‌زمان با رد وجود ضمایم پنهان در توافق‌نامه دوحه مطرح شده است.

شهاب‌الدین دلاور، عضو هیئت مذاکره‌کننده طالبان در قطر، اعلام کرد که در جریان مذاکرات دوحه، مقام‌های آمریکایی خواستار واگذاری یک پایگاه نظامی در افغانستان شده بودند.

به گفته او، زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین آمریکا، هشدار داده بود که در صورت خروج نیروهای آمریکایی، افغانستان ممکن است به سرنوشت سوریه دچار شود.

دلاور افزود که خلیلزاد معتقد بود افرادی مانند جنرال دوستم و عطا محمد نور از سوی آمریکا کنترل می‌شوند و با خروج نیروهای آمریکایی، اوضاع از کنترل خارج خواهد شد. به گفته او، خلیلزاد همچنین هشدار داده بود که افغانستان ممکن است به سمت تجزیه حرکت کند.

این مقام طالبان اظهار داشت که پس از خروج نیروهای آمریکایی، طالبان کنترل اوضاع را در دست گرفتند و همچنان به تعهدات خود در توافق‌نامه دوحه پایبند مانده‌اند.

دلاور همچنین وجود هرگونه ضمیمه پنهان در توافق‌نامه دوحه را رد کرد. این در حالی است که زلمی خلیلزاد پیش‌تر وجود ضمایمی در این توافق‌نامه را تأیید کرده بود، اما جزئیاتی از محتوای آن ارائه نکرده بود.

او درباره ضمایم مورد بحث گفت که این موارد تنها شامل تعهدی مبنی بر هدف قرار نگرفتن نیروهای آمریکایی هنگام جابه‌جایی میان ولایت‌های مختلف بوده است.

دلاور تأکید کرد که پس از امضای توافق‌نامه دوحه، هیچ حمله‌ای از سوی طالبان علیه نیروهای آمریکایی انجام نشد و هیچ نظامی آمریکایی کشته نشد.

با وجود توقف حملات مستقیم طالبان علیه نیروهای خارجی پس از امضای توافق‌نامه دوحه در سال ۲۰۲۰، هم‌زمان درگیری‌ها میان طالبان و نیروهای امنیتی حکومت پیشین افغانستان به‌شدت افزایش یافت؛ دوره‌ای که گزارش‌های متعددی از تلفات سنگین نیروهای دفاعی و امنیتی افغان منتشر شد.

این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، بارها در سخنرانی‌های خود از احتمال بازگشت آمریکا به پایگاه هوایی بگرام سخن گفته است.

Visited 1 times, 1 visit(s) today

رویدادهای مهم افغانستان