همزمان با برگزاری مراسم عاشورا، کاربران در چندین شهر افغانستان از قطع خدمات شبکههای مخابراتی خبر دادند؛ محدودیتی که در حالی اعمال شده است که تاکنون مقامهای طالبان و شرکتهای مخابراتی درباره علت آن توضیحی ارائه نکردهاند.
همزمان با مراسم عاشورا، خدمات شبکههای مخابراتی در شهرهای کابل، هرات، مزار شریف، بامیان و غزنی از صبح روز جمعه با اختلال و قطع گسترده مواجه شد.
منابع محلی و شماری از شهروندان اعلام کردند که امکان برقراری تماس تلفنی و ارسال پیامک از ساعات اولیه صبح وجود نداشته است. با این حال، برخی کاربران گفتهاند که انترنت وایفای همچنان فعال بوده و تنها خطوط تلفن همراه از دسترس خارج شده است.
به گفته باشندگان این شهرها، محدودیتهای مخابراتی همزمان با دهم محرم و برگزاری مراسم عاشورا اعمال شده است. یکی از شهروندان کابل نیز تأیید کرد که مشترکان از صبح جمعه قادر به برقراری تماس تلفنی نبودهاند.
شهروندان هرات، بامیان، غزنی و چند ولایت دیگر نیز از قطع یا اختلال گسترده در خدمات شبکههای مخابراتی خبر دادهاند.
تا زمان انتشار این خبر، مقامهای طالبان و شرکتهای مخابراتی درباره دلیل این محدودیتها توضیحی ارائه نکردهاند.
بر اساس گزارشها، طالبان در سالهای گذشته نیز در روز عاشورا شبکههای مخابراتی را در برخی شهرهای افغانستان قطع کرده بود.





