سازمان جهانی مبارزه با شکنجه در تازهترین گزارش خود، افغانستان را از نظر شکنجه، بازداشتهای خودسرانه و نقض حقوق بشر در رده «خطر بسیار بالا» قرار داده و این کشور را یکی از پرخطرترین نقاط جهان در این زمینه معرفی کرده است.
سازمان جهانی مبارزه با شکنجه در گزارش تازه خود افغانستان را از نظر شکنجه، بازداشتهای خودسرانه و نقض حقوق بشر در رده «خطر بسیار بالا» قرار داده است. این گزارش میگوید در افغانستان تحت حاکمیت طالبان، شکنجه، سرکوب زنان و محدودیتها در زمینه آزادیهای مدنی افزایش یافته است.
این گزارش با عنوان «شاخص جهانی شکنجه ۲۰۲۶» منتشر شده است. سازمان جهانی مبارزه با شکنجه با اعطای امتیاز «خطر بسیار بالا» به افغانستان، این کشور را به عنوان یکی از پرخطرترین نقاط جهان از نظر رواج شکنجه و بازداشتهای خودسرانه معرفی کرده است.
در این گزارش، شاخصهای تعهد سیاسی، پایان دادن به مصونیت از مجازات، حقوق قربانیان، محافظت از همگان، حق دفاع و فضای مدنی در رده «خطر بسیار بالا» قرار گرفتهاند.
همچنین شاخصهای «مصونیت از شکنجه در زمان سلب آزادی» و «پایان دادن به خشونت پولیس و خشونت نهادی» در رده «خطر بالا» ارزیابی شدهاند.
در این گزارش آمده است که مقامهای طالبان پس از تسلط بر افغانستان، تعهدات بینالمللی از جمله کنوانسیون سازمان ملل علیه شکنجه را نقض کردهاند.
همچنین در گزارش تأکید شده است که طالبان برخی از انواع شکنجه و بدرفتاری را در قوانین خود قانونی کردهاند و وزارت امر به معروف این گروه نیز نقش کلیدی در نظارت بر رفتار، پوشش و فعالیتهای اجتماعی مردم و در بازداشتهای خودسرانه دارد.
این گزارش خطر شکنجه و بدرفتاری را در ۳۹ کشور جهان ارزیابی کرده است.





