منابع میگویند شماری از عزاداران محرم و بزرگان شیعه که در روزهای اخیر در کابل بازداشت شده بودند، پس از دستور مقامهای ارشد طالبان آزاد شدند.
منابع گفتهاند که پس از دستور رئیسالوزرا و وزیر داخله طالبان، عبدالحکیم شرعی، وزیر عدلیه این گروه، شماری از شیعیان بازداشتشده را آزاد کرده است.
به گفته منابع، وزیر عدلیه طالبان همچنین دستور آزادی شماری دیگر از بازداشتشدگان شیعه را که در نظارتخانه ولایت کابل در توقیف بودند، صادر کرده است.
منابع میگویند که ۲۵ تا ۴۰ نفر به دستور وزیر عدلیه طالبان بازداشت شده بودند. شماری از این افراد در ساختمان وزارت عدلیه و تعدادی دیگر در نظارتخانه ولایت کابل نگهداری میشدند و سه روز در بازداشت به سر بردهاند.
طبق اطلاعات منابع، ضیا، معاون کمیسیون امنیتی مساجد، نیز در میان بازداشتشدگان بوده و پس از این دستور آزاد شده است.
طالبان در هفته جاری شماری از شیعیان را به دلیل برافراشتن پرچم محرم از مساجد و حسینیههای غرب کابل بازداشت کرده بودند.
منابع معتبر گفتهاند که آزادی بازداشتشدگان پس از دستور ملا حسن آخند، رئیسالوزرا، و سراجالدین حقانی، وزیر داخله طالبان، انجام شده است.
روز چهارشنبه سوم سرطان، شماری از بزرگان شیعه از جمله سید صوفی گردیزی، نعمتالله غفاری، شیخ مبشر و یاسر محسنی به نمایندگی از شورای علمای شیعه، دفتر مردمی بزرگان هزاره و کمیسیون امنیتی مساجد و تکایا به وزارت عدلیه طالبان مراجعه کردند.
به گفته منابع، پس از حضور نمایندگان شیعه، وزیر عدلیه طالبان دستور آزادی بازداشتشدگان را صادر کرد.
نیروهای طالبان در روزهای اخیر به شماری از مساجد و حسینیهها در مناطق مختلف کابل از جمله ایستگاه تلگراف، قلعه شهاده، شهرک امید سبز، سرکاریز، کارته سه و برخی مناطق دیگر وارد شده بودند.
همچنین روز گذشته وزیر عدلیه طالبان برخی از بزرگان شیعه را به دفتر خود احضار و برای چندین ساعت در وزارت عدلیه توقیف کرده بود. منابع گفتهاند که این افراد پس از سپردن تعهد درباره پایین آوردن پرچمهای محرم آزاد شدند.





