داکتر اسماعیل وردک برنده جایزه اورتوپیدی امریکا شد

داکتر اسماعیل وردک متخصص اورتوپیدی در شفاخانهٔ سردار محمد داوود خان در کابل، برنده جایزه اورتوپیدی انجمن ساین امریکا شد.

داکتر وردک مخترع آلهٔ طبی “افغان” است که از آن برای درمان شکستگی استخوان عینک زانو و مفصل آرنج کار گرفته می‌شود و بیش از هر روش دیگر، برای درمان چنین شکستگی‌های استخوان موثریت دارد.

جین دیلنر رییس اجرایی انجمن طبی “ساین” به صدای امریکا گفت که داکتر وردک به اختراع این آله، رویکار آوردن روش کامیاب درمانی و آشنا ساختن داکتران افغانستان و خارجی با این روش درمانی و کاربرد آلهٔ افغان، مستحق دریافت این جایزه شناخته شده است.

داکتر وردک نیز گفته که با استفاده از این آله، در چند سال گذشته به کمک انجمن ساین، حدود 15 هزار عملیات موفقانهٔ جراحی استخوان در افغانستان صورت گرفته‌است.

داکتر لویس زیرکل، بنیانگذار نهاد طبی ساین که وسایل و مهارت های اورتوپیدی را به داکتران در کشورهای روبه انکشاف به شمول افغانستان فراهم می‌کند، از اختراع داکتر وردک قدردانی کرد.

او از داکتر وردک به عنوان “آموزگار برتر و جراح برتر” یاد کرده است. گفتنی است که آلهٔ طبی “افغان” دو دهه پیش توسط داکتر محمد اسماعیل وردک و داکتر عبدالرزاق سیاوش، متخصصان اورتوپیدی در شفاخانۀ سردار محمد داوود خان اختراع شد و تا کنون در شماری از کشورهای جهان به شمول ایالات متحده، هند، پاکستان، بنگله‌دیش، فلیپین و شماری از کشورهای افریقایی از آن کار گرفته شده‌است.

این آلۀ طبی که در نوع خود در دنیا بی‌مانند توصیف شده است، درمان و التیام شکستگی استخوان عینک زانو و مفصل آرنج را تسریع می‌بخشد، طوریکه بیماران برخلاف گذشته، نیاز به پلستر و بستر شدن نداشته و فقط یک روز بعد از تثبیت این آله از شفاخانه رخصت شده و می‌توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند. این جایزه در ماه اکتوبر به داکتر اسماعیل وردک اهدا خواهد شد.

بیشتر بخوانید

رویدادهای مهم جهان