رئیس اداره مبارزه با حوادث طالبان اعلام کرد با وجود نیاز جدی کارکنان این اداره به تلفنهای هوشمند برای انجام مأموریتهای امدادی، ممنوعیت استفاده از این دستگاهها تا زمان صدور مجوز از سوی هبتالله آخندزاده پابرجا خواهد بود.
نورالدین ترابی، رئیس اداره مبارزه با حوادث طالبان، گفته است کارکنان این اداره برای کاهش خطرات، نجات جان و مال آسیبدیدگان و رسیدگی به حوادث طبیعی به تلفنهای هوشمند نیاز جدی دارند، اما تا زمان دریافت اجازه از هبتالله آخندزاده، استفاده از این دستگاهها ممنوع خواهد بود.
طبق گزارش منابع، ممنوعیت استفاده از تلفنهای هوشمند در دفاتر این اداره از سهشنبه ۲۶ جوزا اجرایی شده است. برای جلوگیری از اختلال در عملیات امدادی، از کارکنان خواسته شده تلفنهای ساده خود را فعال نگه دارند و در صورت نداشتن دسترسی به ایمیل، ارتباطات اداری را از طریق پیامک انجام دهند.
منابع پیشتر نیز سندی از وزارت عدلیه طالبان منتشر کرده بود که بر اساس آن، رهبر طالبان استفاده از تلفنهای هوشمند را برای اعضای طالبان و کارمندان دولتی ممنوع کرده است. پس از آن نیز فایلهای صوتی منتشر شد که در آن برخی مسئولان طالبان اعضای خود را به شکستن تلفنهای همراه و ثبت نام در یک فرم ویژه پس از انجام این کار تشویق کرده بودند.
فعالان حقوق بشر این تصمیم را محدودکننده دسترسی شهروندان به آموزش آنلاین، اخبار، ارتباطات خصوصی و مستندسازی موارد نقض حقوق بشر میدانند.





