دانش‌آموزان افغان که به ایالات متحده امریکا انتقال یافته اند، داستان‌هایی از یک زندگی جدید را تعریف می‌کنند

فهیمه سلطانی که اکنون ۲۱ سال دارد، نزدیک به دو سال است که در ایالات متحده امریکا زندگی می کند و در این زمان در آستانه فارغ التحصیلی از دانشگاه تمپا آریزونا است. سلطانی و همسالان او، آن نسل از جوانان افغان هستند که در جریان حضور ۲۰ ساله نیروهای امریکایی در افغانستان زحمات زیادی کشیدند. آنها در این مدت به مکتب ها و دانشگاه ها رفتند و در بخش های مختلف به فعالیت پرداختند، اما از زمانی که طالبان تقریبا از دو سال به این طرف دوباره کنترول افغانستان را به دست گرفتند، از تحصیل و کار منع شدند و در خانه ماندند. اما برخی از کسانی که موفق به رفتن به خارج از کشور شدند توانستند به تحصیلات خود ادامه بدهند.سلطانی در دوران شیوع کرونا در افغانستان به صورت آنلاین در دانشگاه آسیایی زنان در بنگله دیش تحصیل می کرد. او در ماه دسمبر سال ۲۰۲۱ همراه با ۶۰ زن افغان دیگر وارد ایالات متحده امریکا شد.”برآمدن از بحران و تجربیات آسیب زا”سوزان ادینگتون از دانشگاه آریزونا می گوید: «این زنان از یک بحران و یک تجربه آسیب زا بیرون آمدند، سوار هواپیما شدند و نمی دانستند به کجا می روند و سرانجام به امریکا رسیدند.»بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، دانشجویان آواره افغان که دارای بورسیه تحصیلی دانشگاه امریکایی افغان هستند، این بورسیه ها به آنها کمک می کند تا در نقاط مختلف ایالات متحده امریکا مستقر شوند و در محوطه دانشگاه خانه پیدا کنند.یوتیوب دویچه وله دری را ببینیددانیل مک دونالد، استاد یکی از دانشگاه های منطقه تولسا، اتحادیه ای ایجاد کرده است که در آن دانشجویان و جوانان افغان مرتباً با هم ملاقات می کنند. خانم مک دونالد می گوید در این اتحادیه درباره هر چیزی در امریکا می توان سؤال کرد، مانند یافتن شغل، رفتن به موزیم، ورزش و غیره. او در ادامه افزود: «این یک اتحادیه واقعا دوستانه است.»

پس از فارغ التحصیلی آمادگی برای کار و گرفتن ماستری

دختران و زنان افغان در دو سال گذشته به دانشگاه ها و کالج ها در نقاط مختلف ایالات متحده امریکا راه یافته اند و اکنون در آستانه فارغ التحصیلی هستند و روی برنامه های آینده خود کار می کنند. یکی از این جوانان، مشعل عزیز ۲۲ ساله، دانشجوی دانشگاه امریکایی در کابل است. او چند روز بعد با تصرف کابل توسط طالبان از دانشگاه فارغ التحصیل می شد. مشعل عزیز و سه دانشجوی افغان دیگر با هواپیما از طریق قطر وارد نیوجرسی شدند و سپس در ماه جنوری ۲۰۲۲ وارد یک دانشگاه در بوستون شدند.

خانم عزیز در بهار از دانشگاه نورث ایسترن در ایالت بوستون در رشته مدیریت اقتصاد و حسابداری فارغ التحصیل شد و اکنون قصد دارد در خزان آینده برای به دست آوردن ماستری خود در همین دانشگاه آغاز به تحصیل کند. این بورسیه ها توسط دانشگاه تولسا در اوکلاهاما تنها دو روز پس از به قدرت رسیدن طالبان برای افغان هایی که بعداً به امریکا مهاجرت می کردند، اعلام شد. این دانشگاه ابتدا دو بورسیه و سپس پنج بورسیه دیگر را اعلام کرد که برای جوانان افغان در نظر گرفته شده بود. پنج افغان دیگر نیز برای آغاز تحصیل در خزان سال آینده بورسیه تحصیلی دریافت کرده اند.

زندگی مورد علاقه در امریکا اما با غمگینی

با وجود همه این فرصت ها، سلطانی برای دختران افغان از جمله خواهرش که در افغانستان مانده و از تحصیل محروم هستند ناراحت است. خواهر سلطانی در افغانستان به دانشگاه رفت اما اکنون در خانه نشسته است.

سلطانی می گوید: »من می توانم به دانشگاه بروم در حالی که میلیون ها دختر در افغانستان اجازه ندارند. فرصت هایی که من در اینجا دارم، آنها ندارند.» او می افزاید: «من می توانم اینجا هر طور که دلم می خواهد لباس بپوشم، اما میلیون ها دختر در افغانستان این فرصت را ندارند.»

منتظر رفتن به امریکا

یاسمین سهرابی ۲۶ ساله یکی دیگر از دانشجویان افغان است که اکنون در پاکستان به سر می برد و می خواهد برای تحصیل به ایالات متحده امریکا برود. سهرابی دانشجوی یک دانشگاه امریکایی در افغانستان بود. او می گوید که یک روز پس از روی کار آمدن طالبان، گفته شد که او در دانشگاه کنتاکی در بولینگ گرین امریکا پذیرفته شده است، اما نتوانسته از میدان هوایی کابل به امریکا پرواز کند. سهرابی می گوید که بعد از یک سال توانسته است ویزای پاکستان را به همراه خواهر کوچکترش که او نیز در دانشگاه پذیرفته شده است، بگیرد و اکنون در پاکستان هستند و سعی می کنند راهی برای رفتن به امریکا بیابند. سهرابی و خواهرش می گویند که به چیزهایی که از دست داده اند فکر نمی کنند، بلکه می توانند به ۲۰ افغان دیگر بپیوندند که در خزان سال آینده تحصیلات خود را در WKU آغاز می کنند: «این چیزی است که ما این روزها به آن فکر می کنیم.»

بیشتر بخوانید

رویدادهای مهم جهان