صدراعظم آلمان با رد انتقادها درباره عادیسازی روابط با طالبان، اعلام کرد که همکاری برلین با این گروه تنها در پایینترین سطح فنی و در چارچوب منافع ملی آلمان انجام میشود.
فریدریش مرتس، صدراعظم آلمان، در نشست پرسشوپاسخ پارلمان این کشور، انتقادها درباره تعامل برلین با طالبان را رد کرد و گفت این همکاری به معنای عادیسازی روابط با این گروه نیست.
او اظهار داشت که روابط دیپلماتیک میان دولتها برقرار است، نه میان حکومتها، و آلمان همواره روابط دیپلماتیک خود را با افغانستان به عنوان یک دولت حفظ کرده است.
مرتس تأکید کرد که آلمان دست دوستی به سوی طالبان دراز نمیکند و همکاری با این گروه تنها در پایینترین سطح فنی و در راستای منافع ملی این کشور انجام میشود.
به گفته صدراعظم آلمان، هدف از این تماسها فراهم کردن زمینه بازگرداندن مهاجران افغانی است که در آلمان مرتکب جرم شدهاند. او همچنین اعلام کرد که از اقدامات الکساندر دوبرینت، وزیر داخله آلمان، در این زمینه بهطور کامل و بدون قید و شرط حمایت میکند.
سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز روز دوشنبه اعلام کرد که چهار دیپلمات دیگر از اداره طالبان به آلمان خواهند رفت تا روند اخراج بیشتر مهاجران به افغانستان تسهیل شود.
این سخنگو افزود که حضور کارمندان قنسولی بیشتر برای صدور پاسپورتهای بیشتر ضروری است و حکومت آلمان پیش از صدور ویزا، این افراد را با دقت بررسی خواهد کرد.





