اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اعلام کرده است که حمله اخیر به ایران نقض آشکار اصول حقوق بینالملل بشردوستانه بهشمار میرود و باید با واکنش جدی جامعه جهانی روبهرو شود. او تأکید کرده که تمامی کشورهای عضو سازمان ملل باید خواستار پاسخگویی و محاکمه آمریکا و اسرائیل در این زمینه باشند.
بقائی در گفتوگو با خبرگزاری ریانووستی گفته است که این موضوع تنها به ایران محدود نمیشود و به باور او، کل جامعه بینالمللی باید برای پاسخگو کردن این دو کشور اقدام کند. او این حمله را جنایتی علیه صلح و امنیت بینالمللی دانسته و آن را در چارچوب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت توصیف کرده است.
وی همچنین با اشاره به ماده مشترک نخست کنوانسیونهای ژنو ۱۹۴۹ یادآور شده که همه کشورهای عضو متعهد هستند تا از رعایت حقوق بینالملل بشردوستانه اطمینان حاصل کنند و در صورت نقض آن، واکنش نشان دهند. به گفته او، اجرای این تعهدات در چنین شرایطی اهمیت ویژهای دارد.
این اظهارات در حالی مطرح میشود که تنشها در منطقه افزایش یافته و بحث درباره پیامدهای حقوقی و سیاسی این درگیریها در سطح بینالمللی همچنان ادامه دارد.





