درخواست مردم ایران از نمایندگان مجلس، ساماندهی مهاجرین افغانستانی است

مجلس نماینگان

در مورد رابطه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مساله‌ی مهاجرین باید گفت که موضوع مهاجرین تنها با تدبیر و برنامه‌های حساب شده،قابل سامان بخشی بوده و اقدامات مقطعی و عدم توجه به پیامدهای دراز مدت آن بر چالش‌ها در این حوزه می‌افزاید.

به گزارش اتحادنیوز، در دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی، نمایندگانی که تسلط کافی بر مساله‌ی مهاجرین می‌داشتند، حضور نداشتند، لذا در قانون گذاری و نظارت در زمینه مهاجرین با چالش‌های متعدد مواجه بودیم.
جنگ‌های داخلی و تحولات گوناگون در افغانستان سبب شده تا جمعیت زیادی از این کشور به سوی ایران مهاجرت کنند، که حضور این حجم از مهاجرین نیازمند ایجاد یک سازوکار مناسب به منظور سامان‌دهی و مدیریت آنان می‌باشد.
از سوی دیگر طولانی بودن مرزهای شرقی با پاکستان و افغانستان به عامل مهمی برای ورود غیر مجاز اتباع خارجی تبدیل شده است که علاوه بر جنبه اجتماعی، تبعات امنیتی‌زیادی را نیز به دنبال داشته است. قابل ذکر است که افغانستانی‌ها در طول نزدیک به چهارده حضور در ایران زندگی سالم و بدون حاشیه را داشته اما گستره‌ی مرزی میان پاکستان، ایران و افغانستان باعث شده است که افرادی از گروه‌های تروریستی در کشور وارد شوند و با انجام اقدامات ضد امنیتی سبب بدبینی به سایر مهاجرین و همچنین آسیب به کشورگردند. بنابر این بحث انسداد مرز‌ها به عنوان یک ضرورت و فوریت در نظر گرفته شود تا هم مدیریت ورود و خروج از مرزها به صورت کامل عملی شود و هم حقی از مهاجران با سابقه نیک در جمهوری اسلامی ایران ضایع نگردد.
میان ملت ایران و افغانستان پیوند‌های ناگسستنی دینی، فرهنگی و زبانی وجود دارد که می‌توان از آنها به عنوان یک فرصت در جهت همگرایی، اعتلای فرهنگ مقاومت و مبارزه با استکبار استفاده کرد. دشمنان دو ملت سعی دارند تا با بزرگ نمایی مشکلات و شایعه‌پراکنی، بذر کینه را میان مردم ایران و افغانستان بپاشند و از این رهگذر ایران را نا امن سازند اما با درایت و مدیریت شایسته نیات شوم دشمنان نقش برآب خواهد شد.
همانطور که قبلا ذکر شد، سامان‌دهی و مدیریت مهاجرین ضرورتی است که باید به صورت اساسی، عملی و اجرا گردد. این هدف، زمانی تحقق خواهد یافت که قانون‌گذاری و نظارت در این زمینه به دست اشخاصی مومن، متعهد و با تجربه صورت بگیرد که هم مصالح نظام را رعایت گردد و هم با ساماند‌هی درست و کارشناسی شده از ظرفیت مهاجرین استفاده‌ی مطلوبی صورت پذیرد.
به نظرمی‌رسد آقای علی قاسمی مدیر اسبق اتباع و مهاجرین خراسان رضوی با سوابق خوبی که در این حوزه دارد، بتواند به عنوان یک نماینده‌ی موفق عمل نماید. قاسمی نظر به التزامی که به جمهوری اسلامی دارد و با توجه به نگاه انقلابی و ایمانی که نسبت به مهاجرین افغانستانی داشته است، فردی شایسته برای تصدی کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی می‌باشد.

مردم ایران
امروزه مساله‌ی مهاجرین و پناهندگان به یکی از موضوعات حساس و مهم در جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده و مدیریت آن نیز منوط به قانون‌گذاری و اهتمام ویژه می‌باشد تا زمینه سوء استفاده دشمنان از این موضوع سلب گردد و سامان دهی درخور شأن نظام و مهاجرین صورت پذیرد. این هدف با مشارکت و انتخاب آگاهانه رای دهندگان و معرفی کاندیداهای اصلح توسط جامعه فرهنگی و فعالان رسانه امکان پذیر خواهد شد.

 

آخرین اخبار مربوط به افغانستان و بین الملل را در سایت خبری اتحادنیوز دنبال کنید.

 

بیشتر بخوانید

رویدادهای مهم جهان