آیا مهاجرین تابعیت ایرانی و شناسنامه دریافت می کنند؟

شناسنامه، تابعیت ایرانی

چندی است که برخی از صفحات مجازی و رسانه‌ها به موضوع مهاجرین پرداخته و علاقمندند تا در این رابطه موج سواری کنند.

تحولات سیاسی در افغانستان و مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران سبب شد تا برخی حضور آنان را به یک موضوع امنیتی تبدیل کنند، تا هم دولت و هم ملت ایران را در مقابل آنان حساس سازند. اما آیا می‌توان به همه مهاجرین و پناه‌جویان نگاه امنیتی داشت؟

این که در هر جمعی، برخی افراد ناسالم یافت می‌شود چیز بعیدی نیست، اما تجربه ثابت کرده است که اکثر مهاجرین افغانستانی مردمانی متدین، متعهد و بی حاشیه هستند.

وجود اشتراکات متعدد میان ملت ایران و افغانستان از دلایل عمده‌ی تمایل به مهاجرت به ایران اسلامی به شمار می‌آید. هر چند موارد دیگری نظیر بازار کار نیز از دیر موارد رغبت مهاجرین به ایران محسوب می‌شود.

دشمنان خارجی و برخی تنگ نظران داخلی همواره پیوندهای دو ملت را نشانه گرفته و در صدد ایجاد شکاف و فاصله میان آنان می باشند.

برخی از آنها با سیاه‌نمایی سعی دارند که تعداد مهاجران را بیش از واقعیت جلوه دهند و عده‌ای دیگر با تیتر هایی نادرست در صدد سیاه‌نمایی در مورد مدیریت دولت در قبال مهاجرین هستند.

از جمله‌ی این موارد، اختصاص شناسنامه و تابعیت ایرانی به مهاجرین غیر ایرانی می‌باشد که طبق اعلام رسمی سازمان ملی مهاجرت از اساس کذب و دروغ می‌باشد.

سازمان ملی مهاجرت با تلاش‌های گسترده در صدد است تا به مساله مهاجرین سامان داده و افراد غیر قانونی را بازگرداند.
این نهاد سعی دارد تا با ایجاد سازوکارهای مناسب از ظرفیت مهاجرین استفاده مفید نموده و زمینه‌های ناهنجاری و بی‌برنامگی در حوزه مهاجرین را به صفر برساند.

اما برخی می‌خواهند، اقدامات سازمان ملی مهاجرت را زیر سوال ببرند و این نهاد را به جانبداری مطلق از مهاجرین متهم نمایند.

یک از این موارد، صدور شناسنامه به مهاجرین در عوض سرمایه‌گذاری صد میلیونی است. در حال حاضر، مهاجرینی که در طرح سرشماری شرکت داشتند، می توانند با سرمایه گذاری در بانک ملی از خدمات آن بهره مند گردند، نه این که شناسنامه‌ای با تابعیت ایرانی به آنان تعلق می‌گیرد بلکه خدماتی بیشتر شامل آنان خواهد شد.

سازمان ملی مهاجرت در تمام طرح‌های خویش برنامه ای برای اختصاص تابعیت و صدور شناسنامه به مهاجرین ندارد.

این سازمان تلاش دارد که مسایل مهاجرین به صورت قانونی و نظام‌مند در آید تا در تمام زمینه‌ها برنامه ریزی کلان و جامع اتخاذ شود که هم کار دولت آسان شود و هم مهاجرین از مزایای آن بهره‌مند گردند.

بنابر این ادعای برخی از رسانه‌ها در خصوص صدور شناسنامه به مهاجرین هیچ پایه و اساسی نداشته و تنها به جهت تشویش افکار عمومی دست به چنین شایعاتی زده می‌شود.

سیاست‌ها و اعلامیه‌های سازمان ملی مهاجرت تنها از طریق رسانه‌های معتبر و سایت این سازمان منتشر می‌شود و ادعاهایی متفرقه از طرف این نهاد هیچگونه اعتباری ندارد.

آخرین اخبار مربوط به افغانستان و بین الملل را در سایت خبری اتحادنیوز دنبال کنید.

بیشتر بخوانید

رویدادهای مهم جهان