نشست دوحه و چگونگی ترسیم نقشه‌ راه برای افغانستان

نشست دوحه برای افغانستان

دومین نشست سازمان‌ملل با موضوع افغانستان به میزبانی آنتونیو گوترش در قطر برگزار شد. در این نشست نماینده طالبان علی‌رغم دعوت رسمی، حضور نیافت. طالبان عدم پذیرش شروط این گروه را دلیل غیبت خود اعلام کرده‌اند.

در دور نخست نشست دوحه از طالبان دعوت نشده بود، اما این بار که به صورت رسمی از آنان به عمل آمده بود، شروطی را تعیین کردند که سازمان ملل با آن موافقت نکرد. از جمله‌ی این شروط، عدم دعوت از مخالفان طالبان و به رسمیت شناختن این گروه عنوان گردیده است.

طالبان بر خلاف دور قبل نشست دوحه، با توقع بالاتر به میدان وارد شده و حالا از موضع قدرت و مطالبات بیشتر با سازمان ملل چانه زنی می‌کند. این گروه با اینکه توانسته است تسلط کامل بر افغانستان پیدا کند، اما هنوز در موارد مختلفی در معرض اتهامات و کاستی گوناگونی قرار دارد.

نخستین موردی که جامعه جهانی به آن تمرکز دارد، آزادی‌های اجتماعی و رعایت حقوق زنان در افغانستان است. زنان بیش از دو سال است که از کار و تحصیل محروم شده و هنوز افق روشنی بر روی آنان باز نشده است.

تشکیل حکومت فراگیر و به رسمیت شناختن اقوام و اقلیت‌ها از دیگر مواردی است، که سازمان ملل بر آن تاکید دارد اما با پاسخ مثبتی از سوی حاکمیت افغانستان مواجه نشده اند.

عدم رعایت موارد فوق و سایر نکات دیگر، سازمان ملل را بر آن داشت تا تصمیم به تعیین نماینده ویژه در امور افغانستان بگیرد که با مخالفت طالبان مواجه شده است.

با این حال، کش‌ و قوس فراوانی میان طالبان و سازمان ملل وجود دارد که عبور از آن به زمان زیادی نیاز دارد. لذا باید منتظر ماند که آیا انعطافی از سوی طرفین به وجود خواهد آمد و یا اوضاع پیچیده تر این خواهد شد!

آخرین اخبار مربوط به افغانستان و بین الملل را در سایت خبری اتحادنیوز دنبال کنید.

بیشتر بخوانید

رویدادهای مهم جهان