خصوصیات برجسته‌ای که «حاج قاسم» را جاودانه کرد

حاج قاسم و خصوصیات

سومین سالگرد شهادت سردار اسلام حاج قاسم سلیمانی در حالی فرا رسیده است که ابعاد و زوایای شخصیتی او روز به روز آشکارتر  می‌گردد. حاج قاسم با تهذیب نفس و اخلاص قلبی توانست در دلها نفوذ نموده و به مدد الهی و توسل به اهل بیت علیهم السلام خدماتی ارزشمند برای اسلام و انسانیت انجام دهد.

از برجسته‌ترین ویژگی‌های این شهید والا مقام، می‌توان به فنای فی الله بودن او اشاره کرد. شهید سلیمانی در سخت ترین حالات، رضایت خداوند را در نظر داشت وحتی در میدان جنگ نیز به این امر، توجه خاص می‌کرد تا مبادا عملی، حتی کوچک که رضایت پروردگار در آن نباشد انجام گیرد.

از دیگر خصوصیات او ولایت پذیری و مطیع فرمان بودن، در اوج قدرت و اختیار است. سردار سلیمانی با اینکه حوزه اختیارات وسیعی داشت ولی هیچگاه خودسرانه و بدون اذن رهبری عملی را انجام نمی داد. او مقام معظم رهبری را نایب برحق امام زمان می‌دانست و همواره بر دفاع از حریم ولایت و رهبری ایشان تاکید ویژه داشت.

ویژگی دیگر شهید سلیمانی شجاعت و کوچک بینی دشمن در عین زیرکی و واقع بینی بود. او حیات و ممات را محضر خدای متعال می‌دانست و از خطر پذیری هراسی نداشت؛ با اینکه طوری مبارزه می‌کرد که گویا همیشه زنده خواهد بود اما برای شهادت و لقای پروردگار لحظه شماری می‌نمود و این ویژگی‌شاخص، دشمن را در نگاه او کوچک و حقیر می‌ساخت.

خصوصیت بعدی که ایشان را متمایز می‌کرد، جذب حداکثری و دفع حداقلی بود. سرداردلها همیشه تاکید داشت تا اقشار مختلف‌ را در کنار هم جمع نموده و دایره انقلاب و نظام وسیع‌تر شود؛ وی با این نگاه، پراکندگی و تشتت را کاهش داده و زمینه همگرایی را بیشتر ساخت.

از دیگر و یژگی‌های سردار سلیمانی می‌توان به خستگی ناپذیری برای خدمت، اخلاص در عمل، پاکی دل، دلسوزی برای نوع بشر، کمک به مستعفان، مبارزه با طاغوت و جرثومه‌های فساد، فرامرزی اندیشیدن، نظم در امور، بیان شیوا و اثرگذار، مردمی بودن، بصیرت، آزادگی و ارادت و محبت به مردم اشاره نمود.

گرچه با شهادت سردار سلیمانی ضایعه‌ای غیر قابل جبران برای اسلام و انقلاب رقم خورده است اما مکتبی که با شهادت او ایجاد گردیده، سلیمانی‌های زیادی را تربیت نموده و جای خالی او را برای دفاع از اسلام و انسانیت،  پر خواهد کرد. شاگردان مکتب حاج قاسم با الگوگیری از خصوصیات الهی آن شهید برومند، مسیر او را  ادامه داده و هیچ‌گاه از مبارزه با استکبار و دشمنان بشریت غافل نخواهند شد.

اخرین اخبار مربوط به افغانستان و بین الملل را در سایت خبری اتحادنیوز دنبال کنید.

بیشتر بخوانید

رویدادهای مهم جهان