محدودیت تازه در تجارت میان افغانستان و پاکستان

بر بنیاد سند توافق شده میان مسوولان حکومت سرپرست و پاکستان موترهای لاری حامل اقلام بازرگانی میان دو کشور، سر از تاریخ ۱۵ ماه جولای سال جاری میلادی، بدون گرفتن سند عبور موقت، رفت و آمد کرده نمی‌توانند.

حکومت پاکستان دستور تخلیه این موترها را تا همین تاریخ نیز داده است.

همزمان با این، برخی از بازرگانان افغان با انتقاد از افزایش تعرفه گمرکی از سوی پاکستان و جدی گرفتن سند عبور موقت لاری‌های حامل اقلام بازرگانی از مسوولان حکومت سرپرست و حکومت پاکستان می‌خواهند تا ختم فصل صادرات کشور، بازرگانان را زیر فشار نیاورند.

نقیب‌الله صافی رییس اجرایوی اتاق تجارت مشترک افغانستان-پاکستان  گفت: «اتاق مشترک افغانستان پاکستان این چالش را با دفتر در کراچی شریک کرده، سفارت ما در پاکستان بالای این کار می‌کند و این مشکل در حال تعقیب است امیدواریم حل شود.»

برخی از بازرگانان یک بار دیگر از بلند بردن تعرفه گمرگی در برابر سبزی و میوه تازه افغانستان و درخواست سند ورود موقت از سوی پاکستان انتقاد دارند.

امید حیدری بازرگان عبدالغفور ناصری رییس شورای عمومی مارکیت‌های کابل گفت: «بدبختانه تاجر صادر کننده ما را متضرر ساخته همین اکنون که من با آنان صحبت می‌کنم صدها موتر ما بخاطر بلندی محصول، ترانسپورت و دوا پاشی متوقف است مشکل از هر دود طرف برای ما ایجاد شده است.»

بیشتر بخوانید

رویدادهای مهم جهان