چراغ سبز حکومت طالبان برای واکسیناسیون خانه‌به‌خانه در جنوب افغانستان

حکومت طالبان برای اولین بار اجازه داده است که واکسیناسیون خانه‌به‌خانه فلج اطفال در جنوب افغانستان یعنی ولایت‌های هلمند، قندهار، اروزگان و زابل انجام شود. مقام‌های سازمان بهداشت جهانی گفتند این گامی بسیار مهم در راستای ریشه‌کن کردن فلج اطفال در افغانستان است.

ویروس وحشی فلج اطفال در همه جای دنیا غیر از افغانستان و پاکستان ریشه‌کن شده است. اما همین هفته قبل یک کودک در قندهار به این بیماری مبتلا شد و از ابتدای سال جاری میلادی سه مورد ابتلا به فلج اطفال گزارش شده است.

این بیماری علاوه بر فلج کردن، می‌تواند کشنده هم باشد اگر عضلات تنفسی را فلج کند و جلوی تنفس را بگیرد.

ویروس فلج اطفال از طریق مدفوع دفع می‌شود. اخیرا در نمونه‌برداری‌ از فاضلاب در جنوب افغانستان، از هر ده نمونه، هفت نمونه حاوی این ویروس بود که برای مقام‌های سازمان بهداشت جهانی بسیار نگران‌کننده بود.

کارزار سراسری واکسیناسون فلج اطفال دهم اردیبهشت در بیشتر ولایات افغانستان به مدت چهار روز انجام شد اما کارزار واکسیناسیون خانه‌به‌‌خانه در جنوب افغانستان از سوم ژوئن (۱۴ خرداد) آغاز می‌شود هر چند حکومت طالبان هنوز اجازه واکسیناسیون خانه‌به‌خانه را برای شهر قندهار که مقر رهبر این حکومت است، صادر نکرده‌ است.

پیش از حکومت مجدد طالبان، آنها هیچ‌وقت امکان واکسیناسیون خانه‌به‌خانه را در مناطق جنوبی نمی‌دادند و ماموران واکسیناسیون گاهی امنیت جانی نداشتند و دسترسی به این مناطق هم دشوار بود.

سال ۲۰۲۱، قبل از به قدرت رسیدن دوباره طالبان، بی‌بی‌سی به مدرکی دست یافته بود که نشان می‌داد آنها به کارمندان صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) اجازه واکسیناسیون خانه‌به‌خانه فلج کودکان (پولیو) را نداده بودند. براساس این مدرک، طالبان در آن زمان گفته‌ بودند که متصدیان واکسیناسیون نمی‌توانند به خانه‌ها بروند و واکسیناسیون باید در مساجد انجام شود.

رسانه اتحادنیوز را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید.

بیشتر بخوانید

رویدادهای مهم جهان