بیش از ۲۰ سازمان مدنی با ارسال نامهای سرگشاده به وزیر امور خارجه آلمان، خواستار پایان همکاری این کشور با طالبان، جلوگیری از مشروعیتبخشی به این گروه و تسریع در حمایت از شهروندان افغانستان شدند.
بیش از ۲۰ نهاد مدنی در نامهای سرگشاده به یوهان وادفول، وزیر امور خارجه آلمان، خواستار پایان همکاری برلین با طالبان و اجرای کامل تعهدات این کشور در قبال پذیرش شهروندان افغانستان شدند. این نامه در جریان سفر وزیر خارجه به شهر کیل از سوی نمایندگان سازمانهای امضاکننده به او تحویل داده شد.
امضاکنندگان با ابراز نگرانی از سیاست آلمان در قبال طالبان، از دولت این کشور خواستند از هرگونه اقدام یا همکاری که به مشروعیتبخشی سیاسی یا دیپلماتیک طالبان منجر شود، خودداری کرده و حقوق بشر را محور سیاست خود در قبال افغانستان قرار دهد.
آنان همچنین بر تسریع برنامههای پذیرش افراد در معرض خطر، پرهیز از توافقهایی که به عادیسازی روابط با طالبان یا اخراج پناهجویان منجر شود و مشارکت فعالان حقوق زنان و جامعه مدنی افغانستان در تصمیمگیریها تأکید کردند.
فرنگیس سوگند، شاعر و فعال حقوق زنان، گفت آلمان با پذیرش نمایندگان طالبان به این گروه مشروعیت میبخشد و افزود که نباید ملاحظات سیاسی بر رنج مردم افغانستان اولویت پیدا کند.
در ماههای اخیر آلمان دهها پناهجوی افغان دارای سابقه جرمی را به افغانستان اخراج کرده و برای تسهیل این روند با طالبان همکاری میکند. همچنین رسانههای آلمانی گزارش دادهاند که برلین پس از مذاکرات محرمانه در استانبول، با پذیرش شش دیپلمات دیگر طالبان موافقت کرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرده حضور کارمندان قنسولی طالبان برای ارائه خدمات کنسولی و تسهیل بازگرداندن مهاجران ضروری است و سوابق آنان پیش از صدور ویزا بررسی میشود.
فریدریش مرتس، صدراعظم آلمان، نیز تأکید کرده است همکاری با طالبان صرفاً در سطح فنی و در چارچوب منافع ملی آلمان انجام میشود و به معنای بهرسمیت شناختن یا عادیسازی روابط با این گروه نیست.





