روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی مدعی شده است که ایران بهصورت محرمانه یک ماهواره شناسایی پیشرفته از چین دریافت کرده است. بر اساس این گزارش، گفته میشود این ماهواره توانایی رصد دقیق اهداف نظامی، از جمله پایگاههای ایالات متحده در منطقه خاورمیانه را داراست و میتواند اطلاعات مهمی را در اختیار نهادهای نظامی ایران قرار دهد.
طبق اسناد ادعایی که در این گزارش به آن اشاره شده، این ماهواره با نام TEE-01B در اواخر سال ۲۰۲۴ میلادی در اختیار نیروی هوافضای سپاه پاسداران قرار گرفته است. همچنین در این گزارش آمده که از این ماهواره برای پایش و نظارت بر برخی موقعیتهای کلیدی نظامی آمریکا استفاده شده و حتی تصاویر ثبتشده از این سامانه، پیش و پس از برخی حملات پهپادی و موشکی مورد استفاده قرار گرفتهاند.
این ادعاها در حالی مطرح میشود که هنوز هیچگونه تأیید رسمی از سوی مقامهای ایرانی یا چینی درباره دریافت چنین ماهوارهای منتشر نشده است. با این حال، انتشار چنین گزارشی میتواند توجه تحلیلگران و ناظران مسائل نظامی و امنیتی را به خود جلب کرده و پرسشهایی درباره سطح همکاریهای فناورانه و نظامی میان تهران و پکن ایجاد کند.





