واکنش تند طالبان به به‌روزرسانی تحریم‌های سازمان ملل علیه مقام‌های این گروه

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در واکنش به اقدام اخیر سازمان ملل متحد مبنی بر به‌روزرسانی تحریم‌ها علیه شماری از مقام‌های این گروه، این تصمیم را «غیرمعقول، بی‌اثر و ظلم آشکار» توصیف کرده است. او تأکید کرده که ادامه این تحریم‌ها نه‌تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، بلکه به گفته او موجب «تلف شدن حقوق افغان‌ها» نیز می‌شود.

مجاهد از سازمان ملل خواسته است که با لغو این تحریم‌ها، زمینه تعامل و تفاهم میان طالبان و جامعه جهانی را فراهم سازد و افزوده که تجربه سال‌های گذشته نشان داده این اقدامات نتیجه‌ای در پی نداشته و صرفاً به‌عنوان ابزار فشار سیاسی استفاده شده‌اند.

در مقابل، کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده که اطلاعات مربوط به چهار مقام ارشد طالبان را در فهرست تحریم‌ها به‌روزرسانی کرده است. این افراد شامل محمد حسن آخند، عبدالغنی برادر، امیرخان متقی و هدایت‌الله بدری هستند که پیش‌تر نیز در فهرست تحریم‌ها قرار داشتند و تغییرات جدید تنها مربوط به اصلاح و تکمیل مشخصات هویتی و مدارک رسمی آن‌ها بوده است. این کمیته پیش‌تر نیز فهرست به‌روزشده ۲۲ تن از مقام‌های طالبان را منتشر کرده بود.

با وجود درخواست‌های مکرر طالبان برای لغو تحریم‌ها در بیش از چهار سال گذشته، شورای امنیت به‌دلیل نگرانی‌هایی از جمله فعالیت گروه‌های مسلح در افغانستان، وضعیت حقوق زنان و نبود یک حکومت فراگیر، همچنان به ادامه این تحریم‌ها پایبند مانده است.

Visited 1 times, 1 visit(s) today

رویدادهای مهم افغانستان