خط ریلی چابهار- میلک- قندهار- کابل؛ شاه‌کلید توسعه‌ تجاری ایران و افغانستان است

چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران و یکی از مهمترین بنادر اقیانوسی دنیا بوده که در نقطه‌ کانونی اتصال ایران به کشورهای حوزه‌ خلیج‌فارس، مدیترانه، آفریقا، شبه‌قاره‌ هند و پاکستان، چین و کشورهای آسیای‌ مرکزی قرار دارد.

وی افزود: این بندر محور توسعه‌ مَکُران است و از نظر تخلیه، بارگیری و انبارش کالا، زیرساخت‌های لازم را در سال‌های گذشته ایجاد کرده است.

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: قندهار دومین شهر پرجمعیت افغانستان و جمعیت آن نزدیک به یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است، اولین حکومت مستقل خراسان(افغانستان)، توسط احمدشاه درانی(ابدالی) در آن‌جا تشکیل شد و سپس مرکز افغانستان به کابل انتقال یافت.

وی بیان کرد: دومین گذرگاه بزرگ میان افغانستان و پاکستان در قندهار قرار دارد، این گذرگاه در پاکستان، به‌نام چمن و در افغانستان آن را اسپین‌بولدک می‌نامند.

نورزائی گفت: ارزش صادرات و واردات افغانستان با جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته ۲ میلیارد و ۲۵ میلیون دلار اعلام شده، همچنین ۳۳ میلیون دلار صادرات و یک‌میلیارد و ۹۹۲ میلیون دلار واردات افغانستان با جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۲ بوده که اقلام عمده‌ واردات افغانستان از جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۲ شامل گازوئیل، بنزین، گاز مایع، سیمان، برق، گوجه‌فرنگی و موادخام کارخانجات صنعتی، و بیشترین صادرات و واردات کشور فعلاً از طریق بندر چابهار صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید

رویدادهای مهم جهان