عید فطر در افغانستان؛ «سایه سنگین فقر و سفره های خالی عید»

عید فطر در افغانستان؛ «سایه سنگین فقر و سفره های خالی عید»

دادگاه عالی طالبان اعلام کرده است که امروز، آخرین روز ماه مبارک رمضان و فردا، چهارشنبه، اولین روز عید فطر در افغانستان است.

به گزارش اتحادنیوز، این دادگاه دیشب با نشر اطلاعیه‌ای گفت که هلال ماه شوال در هیچ کدام از ولایت های کشور توسط کمیته های رؤیت هلال و مردم، دیده نشده است و بنابراین روز سه شنبه، روز سی ام رمضان و روز چهارشنبه اولین روز شوال و عید فطر است.

دادگاه عالی طالبان پیش از این شهروندان افغانستان خواسته بود که در صورت مشاهده هلال عید، به نزدیک ترین محکمه در محل زندگی خود مراجعه کنند و شهادت بدهند که هلال عید را دیده اند.

این دادگاه گفته بود که چنین شهادت ها از سوی کمیته های رؤیت هلال در ولایت ها جمع آوری و سپس به کمیته مرکزی فرستاده می شود تا تصمیم نهایی را در مورد اعلام عید اتخاذ کند.

دادگاه عالی طالبان اولین روز ماه رمضان را نیز بر اساس شهادت دونفر از ساکنان ولایت قندهار، اعلام کرد و گفت که این افراد در یکی از محاکم این گروه شهادت داده اند که هلال اول ماه رمضان را رؤیت کرده اند.

دقایقی پیش از اینکه طالبان روز چهارشنبه را عیدفطر اعلام کند، عربستان سعودی نیز اعلام کرده بود که هلال ماه شوال در این کشور رؤیت نشده است و عیدفطر روز چهارشنبه است.

کشورهای مختلف دیگر  از جمله قطر، کویت و امارات متحده عربی نیز روز چهارشنبه را اولین روز عیدفطر اعلام کرده اند، اما ایران و پاکستان، دو کشور همسایه افغانستان هنوز اعلام نکرده اند که کدام روز اولین روز عید فطر در این کشورها است.

«سفره خالی مردم در عید»

عیدفطر امسال در افغانستان در حالی فرا رسیده است که از حاکمیت گروه طالبان بر این کشور نزدیک به سه سال می گذرد و فقر و ناداری میلیون ها نفر از شهروندان این کشور را رنج می دهد.

بر اساس اعلام دفتر هماهنگ کننده کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) امسال ۲۳.۷ میلیون نفر در افغانستان نیازمند کمک های بشردوستانه است.

این نهاد گفته است که بیش از ۱۷ میلیون نفر از این افراد در وضعیت آسیب پذیری قرار دارند و نیازمند کمک های اضطراری هستند.

برنامه جهانی غذا نیز در آستانه عید فطر گفته است که میلیون ها نفر در افغانستان از عید فطر تجلیل می کنند، اما برای بسیاری از شهروندان این کشور حتی تأمین یک وعده غذایی «دشوار» است.

شهروندان افغانستان نیز از سایه سنگین فقر و ناداری بر تصمیم آنها در تجلیل از عید فطر سخن گفته اند.

گل حسین، یکی از ساکنان شهر کابل گفت که او امسال حتی نتوانسته است که یک کیلو میوه خشک برای تجلیل از عید بخرد.

او گفت: «بیشتر از دو سال است که بیکارم، روزها کراچی وانی می کنم، از صبح تا شب زیاد که درآمد داشته باشم ۱۰۰ افغانی میشه، این ۱۰۰ افغانی نان خشک هم نمیشه، چگونه میوه خشک بخرم و سفره عیدی بچینم؟»

همانند گل حسین، میلیون ها نفر دیگر در افغانستان، پس از تسلط طالبان بیکار شده اند و طالبان زمینه کار آنان را از بین برده اند.

گل حسین پیش از تسلط طالبان در یک اداره دولتی نگهبان بود، اما طالبان این اداره را لغو کرد و گل حسین نیز بیکار شد.

«کاهش بودجه بشردوستانه و افزایش رنج نیازمندان»

کمک های بشردوستانه از سوی سازمان ملل متحد و نهادهای خیریه، تنها امید بسیاری از خانواده ها در افغانستان، برای تأمین وعده های غذایی شبانه روز شان است.

اما برنامه جهانی غذا می گوید که این نهاد به دلیل کاهش بودجه، قادر نیست به تمام نیازمندان رسیدگی کند و در نتیجه بسیاری از افراد نیازمند، همچنان گرسنه می مانند.

بر اساس آماری که این نهاد منتشر کرده، ۱۶ میلیون نفر در افغانستان نمی دانند که وعده بعدی غذایی شان از کجا می آید.

کاهش کمک های بشردوستانه، باعث شده است که بسیاری از خانواده های فقیر در افغانستان در تأمین وعده های غذایی شبانه روز خود دچار مشکل شوند.

امیر محمد، از جمله کسانی است که در اواسط سال ۲۰۲۳، به دلیل کاهش بودجه بشردوستانه، دیگر کمک دریافت نکرد.

او می گوید که زمانی که کمک دریافت می کرد، حداقل می توانست امیدوار باشد که کودکانش شب چیزی برای خوردن دارند، اما اکنون، بسیاری از اوقات حتی توان خریدن نان خشک برای آنان را ندارد.

امیر محمد می گوید که کمک های مردمی باعث شده است که کودکانش از مردگ نجات یابد، اما در چنین وضعیتی، نمی تواند سفره عید پهن کند و از عید تجلیل کند.

فقر و ناداری سایه گسترده بر تجلیل از عید فطر در افغانستان گذاشته است و بسیاری از خانواده ها، توان خریدن عید و تجلیل از عید را ندارند.

با این حال، بر اساس دستورات اسلامی، مراجع تقلید و عالمان دینی شیعه در آستانه عید از مردم خواسته اند که فقرا و نیازمندان را فراموش نکنند و فطریه روزه خود را به آنان بدهند.

 

آخرین اخبار مربوط به افغانستان و بین الملل را در سایت خبری اتحادنیوز دنبال کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بیشتر بخوانید

رویدادهای مهم جهان