افزایش قیمت سوخت در کابل

افزایش

همزمان با افزایش قیمت سوخت در کابل طالبان می گوید که به دلیل کاهش قطع درختان، بهای چوب افزایش یافته و باید بفکر جایگزین باشیم.

به گزارش اتحادنیوز، شماری از پایتخت نشینان بار دیگر از بهای زیاد مواد سوخت به ویژه چوب شکایت می‌کنند و می‌گویند که بهای یک خروار چوب از ۸ هزار به ۱۲ هزار افغانی افزایش یافته‌است.

پایتخت نشینان می‌گویند که در فصل سرما با چالش‌های فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند و توان تامین سوخت را ندارند.

سعدالله شهروند کابل گفت: «خواست ما از دولت این است که به بهای چوب و زغال‌سنگ توجه کنند  چون در جامعه افرادی فقیری مانند من وجود دارد که توانایی خرید چوب را ندارد باید قیمت آن مناسب شود و ما بتوانیم آن را بخریم».

هم‌زمان با این، فروشنده‌های مواد سوخت در پایتخت می‌گویند که خرید چوب برای آنان قیمت تمام می‌شود و ناگزیر به فروش دوباره آن به بهای هستند.

اجمل  یکی از مغازه داران کابل به طلوع نیوز گفت: «اگر قیمت چوپ برای ما به قیمت مناسب تمام شود؛ ما هم به قیمت مناسب به‌فروش می‌رسانیم. چوپ سیر ۱۳۰ افغانی برای ما تمام می‌شود ما مجبور می‌شویم تا سیر ۱۴۰ به‌فروش برسانیم. چون ما مالیات و هم‌چنان کرایه زیاد پرداخت می‌‌کنیم ما هم این کرایه را پوره نمی‌توانیم».

مقامات طالبان علت افزایش قیمت چوب را ممنوعیت قطع چوب جنگل عنوان می‌کنند و بر استفاده از مواد سوخت جایگزین چوب در کشور تاکید می‌ورزند.

ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی طالبان در این خصوص گفت: «درخت کم شده جنگل کم شده بخاطر جلوگیری از قطع جنگلات چوب را باید ما نگزاریم که انتقال شود برای سوخت بلکه باید از راه‌های جایگزین چون گاز و دیگر مواد سوخت استفاده شود به همین دلیل قیمت چوب  افزایش یافته است».

این در حالی است که به علت فقر، قطع برق و بهای بلند مواد سوختی در کشور، شهروندان برای گرم کردن منازل شان از پلاستیک، چرم و سایر مواد استفاده می‌کنند که این کار سبب افزایش آلودگی هوا نیز در پایتخت شده‌است.

 

آخرین اخبار مربوط به افغانستان و بین الملل را در سایت خبری اتحادنیوز دنبال کنید.

منبع: خبرگزاری تسنیم

بیشتر بخوانید

رویدادهای مهم جهان