احتمال حذف کالاهای پاکستانی از بازار افغانستان

پاکستان

یک مقام گمرک پاکستان هشدار داد که با تعطیلی گذرگاه‌ها، ممکن است کالاهای پاکستانی بازار افغانستان را به همسایگان واگذار کنند.

به گزارش اتحادنیوز، یک مقام گمرک پاکستان هشدار داد که با تعطیلی گذرگاه‌ها، ممکن است کالاهای پاکستانی بازار افغانستان را «برای همیشه» از دست بدهند.

گذرگاه‌های افغانستان و پاکستان اوایل هفته‌ گذشته به‌دلیل محدویت پاسپورت و ویزا برای رانندگان از سوی پاکستان بسته شدند.

رسانه دان‌نیوز پاکستان گزارش داده است که بیش از ۱۰۰ خودروی باربری مملو از میوه، سبزیجات و سایر کالاهای فاسدشدنی از تورخم به پیشاور بازگشته‌اند.

مجیب‌الله شینواری، مسئول ترخیص گمرک پاکستان به دان‌نیوز گفته است که به‌دلیل تنش‌های مرزی بین پاکستان و ایران و همچنین عدم علاقه‌ بخشی از مقام‌های پاکستانی به تسهیل سیاست ویزا برای رانندگان افغانستان، گفت‌وگوها برای بازگشایی تورخم کاهش یافته است.

وی گفته است که تعدادی از رانندگان اهل افغانستان و دستیاران آنان با ویزای معتبر در پاکستان در ترافیک گیرمانده‌اند و خودروهای حمل‌ونقل برخی از پاکستانی‌ها با وجود داشتن مدارک مورد نیاز در آن‌سوی مرز متوقف شده است.

این مقام گمرک پاکستان گفته است مسدودماندن گذرگاه‌ها میلیاردها روپیه خسارات داشته است.

وی هشدار داده که کالاهای پاکستانی ممکن است برای همیشه بازار افغانستان را به دیگر همسایگان افغانستان ببازد، زیرا تعداد زیادی از تجار افغانستان قبلا برای اقلام ضروری به همتایان ایرانی خود سفارش داده‌اند.

قاری ناظم‌گل، تاجر محلی که اخیرا از افغانستان بازگشته است به دان گفته است که بازار جلال‌آباد را مملو از کالاهای ایرانی، به‌ویژه مواد غذایی دیده است.

این تاجر تأکید کرده است که پاکستان چاره‌ای جز رفع محدودیت‌های ویزا برای رانندگان حمل‌ونقل افغانستان برای حداقل سه ماه ندارد.

 

آخرین اخبار مربوط به افغانستان و بین الملل را در سایت خبری اتحادنیوز دنبال کنید.

منبع: خبرگزاری تسنیم

بیشتر بخوانید

رویدادهای مهم جهان