سازمان‌های ایروپول و اینترپول یک شبکۀ قاچاق مهاجران را متلاشی کردند

متلاشی کردن شبکه قاچاق مهاجرین
سازمان‌های ایروپول و اینترپول یک شبکۀ قاچاق مهاجران را متلاشی کردند

سازمان‌های اینترپول و یوروپول به روز دوشنبه اعلام کردند که در یک عملیات مشترک در پنج کشور اروپایی، یک شبکۀ قاچاق مهاجران را متلاشی کرده‌اند.

در بیانیۀ این سازمان‌ها آمده است که در این عملیات ۶۲ تن را با همکاری دولت آلما، یونان، مقدونیۀ شمالی، اسپانیا و صربستان دستگیر کرده‌اند.

گفته شده‌است که اقدامات اولیه در پیوند به این شبکۀ قاچاق در اکتوبر ۲۰۲۱ پس از آن آغاز شد که ورود مهاجران کوبایی با اسناد جعلی به کشورهای اتحادیۀ اروپا افزایش یافت.

سازمان‌های اینترپول و یوروپول همچنان گفته‌اند که این شبکۀ قاچاق مهاجران برای پرواز دادن هر مهاجر از کوبا به صربستان ۹ هزار یورو دریافت کرده‌اند.

این در حالی است که شهروندان کوبایی تا همین اواخر برای ورود به صربستان نیاز به ویزا نداشتند. یوروپول می‌گوید که این شبکۀ قاچاق، مهاجران کوبایی را پس از ورود به صربستان بالافاصله به دیگر کشورهای اروپایی قاچاق می‌کرده‌اند تا در آن‌جا درخواست پناهندگی ارایه دهند.

از سویی هم سازمان اینترپول گفته است که این شبکه حدود 5 هزار مهاجر را از کوبا به صربستان و از این طریق به دیگر کشورهای اروپایی قاچاق کرده‌اند که از این بابت نزدیک به ۴۵ ملیون یورو سود برده‌اند.

این سازمان‌ها همچنان می‌گویند که احتمالاً این شبکه در ابتدا مهاجران را از کوبا به روسیه انتقال می‌داده و نهایتاً از مسیر بلاروس، پولند و فنلند به دیگر کشورهای اروپایی می‌رسانده‌است. اما این مسیر به دلیل جنگ روسیه و اکراین مختل شده‌است.

مهاجرت کوبایی‌ها به کشورهای اروپای به ویژه یونان، در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت. در اکتوبر ۲۰۲۱، ۱۳۰ تن کوبایی تلاش کردند از جزیرۀ زاکینتوس یونان به میلان ایتالیا پرواز کنند که توسط پولیس یونان شناسایی و بازداشت شدند.

هجوم پناهجویان کوبایی به کشورهای اروپایی پس از آن اتفاق افتاد که مقصد مهاجرتی اصلی و محبوب آن‌ها؛ ایالات متحدۀ امریکا سیاست‌های مهاجرتی‌اش را در قبال آن‌ها تغییر داده و امکان پناهندگی را محدود کرد.

 این در حالی است که کمیساریا عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که درخواست پناهندگی کوبایی‌ها به نسبت سال ۲۰۲۱ شش مرتبه افزایش یافته است. این سازمان همچنان افزود که کوبایی‌ها سومین گروه بزرگ پناهجویان را تشکیل می‌دهند.

کوبا در سال‌های پسین با بحران‌های متعددی مثل تورم، کمبود مواد غذایی، کمبود نقدینگی و سقوط کشاورزی مواجه بوده‌است. کوبایی‌ها برای دست‎یابی به زندگی بهتر تلاش می‌کنند به کشورهای مرفه مهاجرت کنند.

بیشتر بخوانید

واشنگتن: بخشی از پول‌های ایران به حسابی در عمان منتقل خواهد شد

تحلیل هاآرتص از نزدیکی مصر به ایران/هرتسوگ دست خالی از آمریکا بازگشت

شبکه های اجتماعی

بیشتر بخوانید

رویدادهای مهم جهان