۲۲ افغان از طریق دهلیز بشردوستانه به ایتالیا منتقل شدند

مددکاران ایتالیایی به روز پنج‌شنبه اعلام کردند، ۲۲ شهروند افغانستان که در معرض خطر قرار داشتند، به ایتالیا منتقل شدند. گفته می‌شود که این افغان‌ها نزدیک به دو سال در پاکستان منتظر ویزای این کشور بوده‌اند.

در همین حال برخی از سازمان‌های مددرسان می‌گویند که ۲۲ افغان دیگر نیز در آیندۀ نزدیک از پاکستان به ایتالیا منتقل می‌شوند.

سازمان معلوماتی SIR در ایتالیا می‌گوید، این اقغان‌ها از طریق دهلیز بشردوستانه به حمایت نهاد کاتولیک سنت آگیدو و دیگر سازمان‌های مددرسان به ایتالیا منتقل شده‌اند.

مارکو امپاگلیازو، رهبر جامعۀ کاتولیک سنت آگیدو که به استقبال این افغان‌ها به میدان هوایی روم رفته بود‌، خطاب به افغان‌های تازه رسیده گفت: «امروز زندگی جدیدی را آغاز می‌کنید. زندگی با برادران، خواهران و دوستانی که منتظر شما هستند. پس از این، ایتالیا خانۀ شماست و شما در خانۀ خود هستید.»

 همچنان رهبر کاتولیک گفت که دولت ایتالیا قول داده است که به این روند ادامه دهد و ما بتوانیم افغان‌های بیشتری را کمک کنیم.

به اساس قرارداد امضا شده میان نهادهای مددرسان و وزارت داخله و خارجۀ ایتالیا، تنها در سال ۲۰۲۱ بیش از ۸۰۰ افغان از طریق دهلیز بشردوستانه به این کشور منتقل شده‌اند.

همچنان گفته می‌شود که به اساس این قرارداد، قرار است که ۱۲صد افغان در معرض خطر به این کشور منتقل شوند.

 این در حالی است که پس از به قدرت رسیدن گروه طالبان در اگست سال ۲۰۲۱ در أفغانستان، بسیاری از کارکنان حکومت پشین، نظامیان و فعالین جامعۀ مدنی و حقوق‌بشر از ترس اقدامات انتقام‌جویانۀ طالبان به کشورهای همسایه به ویژه پاکستان فرار کردند.

هم‌اکنون نیز شمار زیادی از افغان‌ها در شهرهای مختلف پاکستان چشم‌ به راه رفتن به کشورهای غربی هستند.

به اساس آمار ارایه شده از سوی وزارت داخلۀ ایتالیا، این کشور  از اگست ۲۰۲۱ تا اکنون حدود ۵ هزار افغان را از طریق دهلیز بشردوستان تخلیه کرده‌اند.

اخبار بیشتر

بیشتر بخوانید

رویدادهای مهم جهان